Back in Time!

// Jaar 1 – 5 \\

Verslag van het ontstaan en de eerste 5 editie Daklozenparty door Jos Onstein.

Eind 1987 zaten wij, Theo Jansen, Casper Gerritsen en Jos Onstein in het clubhuis van sportclub Silvolde gezellig een biertje te drinken na een wedstrijd van het eerste. We hadden eigenlijk genoeg van de standaard verjaardagsfeestjes en besloten om gezamenlijk een tuinfeest te organiseren ter gelegenheid van onze verjaardagen. Tevens vonden wij dat in ons dorp Silvolde ook wel eens iets georganiseerd mocht worden. Jos Onstein had samen met zijn vrienden enkele jaren daarvoor al 5 jaar lang een tuinfeest georganiseerd bij zijn toenmalige ouderhuis aan de Rabelingstraat. Edwin Reesink werd erbij gevraagd omdat hij ook ervaring had met dat tuinfeest. Robert Steentjes hebben wij toen benaderd omdat wij de locatie naast zijn tuincentrum op het oog hadden en dit was o.a. voor de aanvoer van de elektriciteit en water ook gemakkelijk.

We besloten om op de laatste vrijdag van juni 1988 voor het eerst dit feest te organiseren. De tent van Willen Tell werd geregeld, de top-band December gecontracteerd, ruim 250 kratten Heineken, een beetje wijn en nog minder fris. Bij de ingang stond een melkbus voor de donatie van fl.12,50 en het feest was georganiseerd. Het eerste jaar was het al één groot succes, ruim 400 bezoekers zonder echt veel reclame te hebben gemaakt. Na het tweede jaar kregen wij zoveel positieve recensies en doordat het aantal bezoekers maar bleef stijgen waren wij vanaf het derde jaar genoodzaakt om “te verhuizen” naar de wei van Stefan Bongers aan de overzijde van de Oude Dinxperloseweg. De topband Les Cigalles met Arne Jansen werd gecontracteerd, de tent van Willem Tell was inmiddels vervangen door een veel grotere tent met een echt podium. Inmiddels hielpen verschillende vrienden van ons mee met zowel het opbouwen van het feest alsmede bij het opruimen van de rommel na afloop. Het was een echt vriendenfeest geworden waar gezelligheid altijd voorop stond. De jaren daarna groeide het feest uit van één vrijdagavond naar de vrijdagavond en de familie zondagmiddag. De bezoekersaantallen steeg in de loop van de jaren naar bijna 5.000 bezoekers over beide dagen en is daarmee één van de grootste weidefeesten van Nederland.

Namens de huidige organisatie bedanken wij Jos voor het opbouwen van één van de mooist feesten dat Silvolde heeft “de Daklozenparty” en zijn inzet als lid van de organisatie tussen 1988 en 2004. Daarnaast is Jos nog altijd de hele week op de wei te vinden om te helpen tijdens het evenement. Jos bedankt!

VOLG ONS OP

// Jaar 6 – 10 \\

Verslag van de 6e tot en met de 10e editie door Robert Steentjes.

Van deze tijd herinner ik me nog goed dat we ons op donderdag en vrijdag vaak zorgen maakten over het aantal bezoekers. We hadden zoals altijd weer groots uitgepakt en goede bands geboekt, dus moesten we als organisatie uit de kosten komen. Vaak waren al deze zenuwen gelukkig voor niks en was het op vrijdagavond heel erg druk en nog veel gezelliger. Naast alle gezellige momenten hebben we als organisatie in deze periode ook problemen gehad. Zo werd er door de gemeente moeilijk gedaan over de vergunning nadat er in de voorgaande editie tientallen jonge bomen werden geknakt aan de toegangsweg van Daklozen. Wij wisten toen al zeker dat dit geen mensen van de Daklozenparty waren, maar konden dit niet hard maken tegenover de gemeente. Deze vergunning hebben we uiteindelijk toch gekregen en dat was maar goed ook. Anders hadden we nu zonder de DKL party gezeten en dat zou toch zonde zijn.

Als ik aan alle positieve dingen uit deze periode van de Daklozenparty terug denk, dan denk ik met name aan de vuurwerkshows, lasershows en de goede bands die wij toen al hadden staan. Als het over goede muziek gaat dan denk ik met name aan Fasten Your Seatbelts en Trip To Trip. Ik had thuis nog één videoband liggen van de zesde editie in 1994. Deze band keek ik af en toe nog wel eens met mijn kinderen om ze een indruk te geven. Gelukkig hebben we deze nu om kunnen zetten naar DVD, zodat iedereen het optreden van Fasten Your Seatbelts in 1994 kan bekijken! Het is nu allemaal veel groter geworden, het festival is twee dagen en er zijn meer acts om aan de wensen van het publiek te kunnen voldoen. Leuk vind ik dat het evenement de dertigste editie plaats vindt in één grote tent en bands als Fasten Your Seatbelts en Trip To Trip samen komen om dit met ons te vieren. Die bands speelden vroeger op zo’n avond een paar sets. Tussen de sets door ging je staan ouwehoeren en als ze begonnen te spelen trok je weer naar het podium. Ik ben echter van mening dat de huidige organisatie er goed aan doet de vrijdag af te sluiten met een bekende DJ. Dit trekt tegenwoordig veel jeugd aan en ik kijk er zelf ook wel naar uit om DJ Paul Elstak aan het werk te zien. Toch een DJ die al in onze tijd van de Daklozenparty erg bekend was!

Namens de huidige organisatie bedanken wij Robert als lid van de organisatie Daklozen tussen 1988 en 2000, de betrokkenheid die hij nog steeds heeft bij het aankleden van de vip-tent en de functie die hij heeft als ‘buurman van Daklozen’. Hij zorgt er namelijk voor dat alle benodigde faciliteiten als stroom en water vanaf het begin van de week aanwezig zijn op de wei. Robert Bedankt!

// Jaar 11 – 15 \\

Verslag van de 11e tot en met de 15e editie door Theo Jansen

Zoals te zien en te horen is in het filmpje uit 2002 pakten we deze jaren ieder jaar weer groots uit. Zoals al jaren gewend in de achterhoek, waren de Daklozenparty’s altijd voorzien van meer dan geweldige live-acts, die gespot werden door heel Nederland. Daarnaast werd veel “gekkigheid” verzonnen zoals lasershows binnen en buiten. Of een grootvoetbalscherm dat gebouwd werd door Edwin Reesink tijdens een van de EK, dan wel WK voetbal toernooien. Het scherm werkte prima toen de zon weg was. De wedstrijd was alleen ’s middags en daarom heeft niemand iets van het voetbal meegekregen. Edwin was wel de hele week erg druk geweest om zijn ideeën uit te voeren. Wel ‘s-nachts nog een mooi liveconcert gezien van Tina Turner.

Ik wil even stilstaan bij de vrijwilligers die het Daklozenfeest mede groot hebben gemaakt. Zonder hun tomeloze inzet hadden wij in de beginjaren niet het feest kunnen organiseren dat langzaam elk jaar groter werd. Mede door hun inzet werd het steeds groter en mooier en beter. Zaterdags werd er rond 8.00 uur een begin gemaakt met het opruimen van de vrijdag door de echte die-harts van de vrijwilligers. Wij als organisatie werden dan van ons luchtbedje gehaald om samen de dag te beginnen met een echt glas bier. Deze viel soms goed, soms ook niet. Aan het eind van de zaterdag vond altijd het koningsspel plaats. Want ook de Daklozen hebben hun eigen koning! 2 anekdotes van 2 geweldige koningen: Gudo Heuthorst is als koning op de platte wagen door Silvolde gereden. Op dat moment gaf Excelsior een openluchtconcert op de markt in Silvolde. Wij komen daar met een enorm lawaai aan. Concert valt stil, wij zingen, volgens ons, een paar prachtige nummers en doorr naar het Hoofdkantoor om af te pilzen.

Ook een prachtig moment was het vogelknuppelen in de wei bij Stefan Bongers met alleen maar regen. De vrachtwagen van de firma Steentjes werd op de wei gezet. De paal met vogel erop buiten, de rest binnen met bier een bbq. De gene die aan de beurt was ging via de laadklep op en neer om te gooien. Eugene Leijenaar was de grote winnaar van de dag. Maar zo was elk jaar weer apart, uniek en groots van zich zelf.

Namens de huidige organisatie bedanken wij Theo als lid van de organisatie Daklozen tussen 1988 en 2004 en de betrokkenheid die hij nog steeds ieder jaar heeft bij de DKL party. Hij is tijdens de opbouw EN afbouw de hele week aanwezig om zijn steentje bij te kunnen dragen waar nodig. Theo Bedankt!

// Jaar 16 – 20 \\

Verslag van de 16e tot en met de 20e editie door Casper Gerritsen

De laatste jaren dat wij als organisatie de Daklozenparty organiseerde waren eigenlijk de beste qua bezoekers, maar zeker ook de mooiste jaren! Tijdens het hoogtepunt in 2004 kwamen er iets meer dan 3500 bezoekers en hadden we een tent van bijna 2000 m2 groot! Op Dit moment bijna niet meer voor te stellen hoe groot die tent was. In de tent probeerde we alles altijd zo groots mogelijk uit te pakken. We gingen soms al wel een half jaar van te voren heel het land door om bands te bekijken. Als we een band genoeg vonden, probeerden we deze band te boeken. Dat lukte dan ook altijd wel!

Naast goede bands probeerden we ook vooruitstrevend te zijn met een unieke lazershow in de tent. Dat was in die tijd nog wel normaal voor feesten als de Daklozenparty. Daarom probeerden we het vanaf het 10-jarig jubileum nog groter uit te pakken met hele vette lazer- en vuurwerkshows op het buitenterrein. Dit was vaak het einde van de avond en het gebeurde onder begeleiding van klassieke muziek. De tweede keer hadden we een heel groot waterscherm gemaakt (die werd gevuld door de giertank van Stefan Bongers), waarop beelden van de Daklozenparty te zien waren.

Gedurende deze jaren kwamen de eerste speciale drankjes, maar tijdens de Daklozenparty dronken de mensen alleen nog maar bier en wijn. De brouwerij moest tijdens de avond eens 2 keer terugkomen om de tanks bij te vullen. Toen hij 5 tanks gevuld had met 500 liter bier was de eerste al weer op, zo hard ging het die avond!

Zoals op de filmpjes te zien is hadden we in 2004 twee hele goede bands: Soulvation en de Queen revival band. Soulvation was voor dat moment een erg hippe muziek stijl, dat eigenlijk de basis is van de huidige Dancemuziek. Een DJ (Ronald Molendijk) werd omsingeld door een band en samen speelden ze coole muziek. De Queen revival band was één van mijn hoogtepunten uit mijn tijd als organisator; wat een klasse band! Iedereen ging helemaal los en de hele tent (meer dan 3500 mensen) klapten mee op ‘We will rock you’!

Namens de huidige organisatie bedanken wij Casper als lid van de organisatie Daklozen tussen 1988 en 2004 en de betrokkenheid die hij nog steeds ieder jaar heeft bij de DKL party. Casper is de laatste week van juni nog altijd de hele week aanwezig op de wei en is daarnaast achter de schermen ieder jaar weer druk met verschillende voorbereidende werkzaamheden. Casper bedankt!

// Jaar 21 – 26 \\

Verslag van de 21e tot en met de 25e editie door Barry ter Voert. Tag de mensen die je herkend op de foto’s/video’s!

Het is bijna niet voor te stellen dat het al weer zo'n 10 jaar geleden is dat Casper en Gerald een avondje langskwamen om te praten over de organisatie van de Daklozenparty. We hadden natuurlijk wel wat ervaring in de horeca en hadden zelf het evenement regelmatig bezocht, maar de organisatie op je nemen is toch wel andere koek. Waarom we uiteindelijk ja hebben gezegd? Dat was het enthousiasme en de professionaliteit van de toenmalige organisatie.

Wat daarna volgde is een reeks fantastische ervaringen. We hebben de meest uiteenlopende acts "op de wei" gehad. Van klassiekers als Beethoven, Crystal Dream en Montevideo tot lokale helden als de Achterhoekse Toppers, The Perfect Showband, Hike en Q5. En vanaf 2010 hebben we ook DJs aan de line-up toegevoegd en kwamen mannen als DJ Jean, Sidney Samson, Vato Gonzalez en The Partysquad naar Silvolde.

Het evenement is in de afgelopen jaren op bepaalde punten veranderd. Zo kwamen er een grotere sponsortent, betere toiletvoorzieningen, een vloer in de grote tent en hebben we in 2014 besloten om Daklozenparty om te dopen tot DKLparty (de verwarring onder bands en DJs was altijd hilarisch). Maar wat altijd is gebleven zijn de enorme grijs/witte feesttent, een vette licht- en laser show, fantastische optredens en een gemoedelijke sfeer op de wei.

We zijn hartstikke trots dat we DKLparty mogen organiseren. Het is elk jaar weer een genot om met alle vrijwilligers te mogen werken. Een hele week bikkelen in de knallende zon of bakken met regen, maar ook lachen, gieren en brullen. We zijn ook enorm dankbaar voor de steun van onze sponsoren. Dankzij hen zijn we in staat om de entree en consumptieprijzen zo laag te houden. Het is die betrokkenheid uit de regio die Daklozenparty heeft gemaakt tot wat het nog steeds is: het gezelligste weidefeest van Nederland.

Wij hebben er weer zin in: let the party begin!

// Jaar 26 – 30 \\

Verslag van de 26e tot en met de 30e editie door Nick Gries

We behoren inmiddels bijna 5 jaar tot de organisatie van de Daklozenparty, ieder jaar loopt alles nog helemaal gesmeerd, maar toch zien we verandering om ons heen. Het dj-geweld wordt populairder en populairder en de naam Daklozenparty wordt door veel dj’s niet begrepen. We gaan met vol vertrouwen richting, op dat moment nog onbekend, nog 5 jaar daklozenparty. daklozen, zoals het feest in de volksmond nog steeds wordt genoemd, wordt DKLparty. vernieuwen dat is wel het credo. Grotere doelgroepen aanspreken en ervoor zorgen dat iedereen bij zijn of haar eigen muziek kan staan; Dance Kroeg Live. De afkorting van het mooiste weidefeest van Nederland gaat gek doen. 3 tenten en ‘voor ieder wat wils.’ De formule blijft behouden en er gaat rekening gehouden worden met de vraag van het bredere publiek. Top bands in de grote livetent, dj’s in de dance-tent en het heerlijke kroeg gevoel met lekkere rockmuziek in de kroegtent. De dance-tent bleek voor 22.00 al te klein te zijn en ook in de kroegtent was er een super gezellige sfeer, het slaat helemaal aan.

Maar, wat er in de wei van Stefan Bongers gebeurt blijft jaar in jaar uit toch weer verrassend. Na een aantal topjaren hebben we voor de 30e editie besloten om weer ‘back-to-basic’ te gaan met één megagrote tent, 2 podia en 1 groot feest. Jong of oud, iedereen gezellig door elkaar om er samen een gezellig feest van te maken. Op vrijdag en zondag drinkt men met alle gemak een goed aantal bekers bier/wijn. maar dan de zaterdag; het lijkt heel simpel.. ff wat omzetten van vrijdag op zondag en we kunnen weer gas geven.. niets is minder waar.

op zaterdag staan vrijwilligers zonder enige moeite eerder op dan beschreven in 1 van de nummers van Bob Marley. Als we het dan toch over de vrijwilligers hebben.. Deze mensen staan van dinsdag tot en met maandag klaar om te: noffelen, sjouwen, prikken, draaien, klimmen, klauteren, knopen en noem maar op. Deze mensen zorgen ervoor dat wij en jullie met een gerust hart, in een mooie omgeving, een fijn drankje kunnen doen.

We zijn erg trots dat we inmiddels al 30 jaar lang, herhaal, 30 jaar lang dit mooie feest in de achtertuin van vele kunnen, maar vooral, mogen organiseren. De enige klap die er ooit uitgedeeld is in 30 jaar, dat is een klap op de schouders van spontane gasten, goede sponsoren en vrienden van dit feest. Wij hebben er weer zin in!

© 2016 DKL party
Foto's: Henk van Raaij
Ontwerp & Realisatie: Bastiaan Ruesink